Ordningen och enkelheten är det bästa med ett digitalt kontrollsystem för lager. Det tycker Angelica Karlsson, samordnare i staben för sektor Stöd och omsorg i Valdemarsviks kommun. Under pandemin började de använda Cambio vårdlogistik för att få bättre överblick över förbrukningsvaror som handskar, munskydd, handsprit och förkläden.

– Vi kände ett stort behov av att ta ett samlat grepp på det materiel som förbrukades i stora mängder under pandemin. Vi hade precis börjat kolla upp möjligheterna med en digital lösning när Cambio hörde av sig för att berätta om sin tjänst. Vi tyckte det lät bra och bestämde oss för att prova.

Angelica Karlsson, samordnare Stöd och Omsorg i Valdemarsvik

Förut köpte alla eget

Det beslutet är de glada för idag. Tidigare köpte varje enhet inom vård och omsorg sina egna förbrukningsvaror. Det fanns inget centralt lager och ingen helhetsbild över vad som fanns att tillgå i kommunens totala verksamhet. Någon enhet kunde ha slut på munskydd medan en annan låg på ett stort lager, utan att någon av dem visste om det. Genom Cambio vårdlogistik har de fått ordning och reda på behov, beställningar och lagersaldon. Dessutom har hanteringen blivit en viktig arbetsuppgift för daglig verksamhet.

Daglig verksamhet involveras

Angelica Karlsson sköter alla inköp. När varorna levereras ansvarar en grupp medarbetare inom daglig verksamhet för att packa upp och placera allt på rätt plats i ett centralt lager. Hyllorna är märkta med QR-koder. Arbetsledaren för gruppen scannar QR-koden med mobilappen och noterar antal nya varor.

En annan daglig verksamhet är ansvarig för att ta emot beställningar, plocka ihop och leverera varorna till respektive verksamhet. Så fort något tas ut från lagret scannas produktens QR-kod med appen och antalet registreras.

– På det viset vet vi alltid hur mycket material vi har i lagret. När något börjar ta slut får vi en signal via systemet, säger Angelica Karlsson.

Ännu använder de inte alla möjligheter inom Cambio vårdlogistik. Exempelvis görs alla beställningar fortfarande via mejl, inte i appen.

– Min ambition är att några enhetschefer snart ska få testa att beställa i appen. Det skulle förenkla ytterligare. Vi har också fått frågor om att köpa in materiel åt andra avdelningar än stöd och omsorg samt att inkludera fler produkter framöver.

SÅ FUNGERAR VÅRDLOGISTIK BEREDSKAPSLAGER

All hantering i ett enkelt system

Vid digital hantering med Vårdlogistik Beredskapslager görs alla beställningar från lagret i ett system som hanteras via dator och en app i i din telefon. Oavsett om produkterna finns i ett centralt förråd eller utspridda på flera verksamheter har alla behöriga full koll på vad som finns i lager och var det ligger.