mars 13, 2025
AI i vården – en revolution som kräver ansvar och tydlighet
Sjukvården står inför en digital revolution där AI har möjlighet att både förbättra behandling av patienter och att effektivisera arbetssätt inom vården. Men för att AI ska bli en framgång behöver vi använda tekniken på rätt sätt – med fokus på säkerhet, etik och användbarhet.
AI kan avlasta vårdpersonal genom att automatisera administrativa uppgifter, effektivisera diagnoser och ge bättre beslutsstöd. Det kan betyda snabbare vård för patienten och mer tid för vårdpersonalen att fokusera på det mänskliga mötet. Men vi får inte glömma att AI är ett verktyg – inte en ersättare för den medicinska expertisen.
I en undersökning från Läkarförbundet uppger var fjärde läkare att de använder AI i sitt arbete, av dessa använder ungefär hälften tekniken varje dag. Samtidig visar undersökningen att endast sex procent av läkarnas arbetsplatser har riktlinjer för användningen av AI. Det är såklart förknippat med uppenbara risker, då förmågor som generativ AI har både styrkor och svagheter. Utan tydliga riktlinjer och utbredd kunskap hos vårdpersonalen finns risk att AI används på fel sätt som i slutändan kan vara skadligt för patienten.
“AI kan förbättra arbetsflöden, effektivisera patienthantering och skapa bättre vårdresultat, men utmaningarna måste hanteras för att teknologin ska kunna användas fullt ut. Det gäller frågor kring exempelvis datasäkerhet både vid utveckling och användande, men jag tänker också på frågor om vårdpersonalens tilltro, praktiska kunskap och förståelse för vad verktygen är och inte är. ” säger Johanna Hultcrantz, Innovationschef på Cambio
För att AI ska fungera optimalt i vården krävs transparens. Vårdpersonal måste förstå hur systemen fungerar och hur de kommer fram till sina resultat. Datasäkerhet är en annan nyckelfråga. Patienternas förtroende för vården bygger på att deras information hanteras säkert och etiskt. Här måste vi följa lagar och införa tydliga riktlinjer samtidigt som vi utvecklar säkra och innovativa lösningar.
Slutligen måste vi tänka på införandet. Ny teknik kan vara fantastisk, men den måste vara enkel att använda och verkligen anpassas utifrån vårdpersonalens arbetsflöden. Utbildning och stöd är avgörande för att AI ska bli en tillgång och inte en risk eller belastning.
AI är en enorm möjlighet för vården – men den måste nyttjas med ansvar. Genom att sätta patientens och vårdpersonalens behov i centrum kan vi använda AI för att skapa en mer tillgänglig, jämlik och effektiv vård.