Digitaliseringen ställer nya krav på ledarskap inom sjukvården  

Digitaliseringen i vården ställer krav på nya arbetssätt inom vården. Det krävs förändrade arbetssätt och ibland annan organisering för att realisera digitaliseringens potential. När digitala verktyg och system integreras i allt från diagnosstöd till informationsdelning, behöver chefer och ledare hantera både den tekniska utvecklingen, och de förändringarna som detta innebär för medarbetarna.  

På S:t Görans sjukhus i Stockholm har man gjort stora förändringar för att bättre integrera digitala lösningar i verksamheten. En central del i detta arbete har varit att införa rollen som Chief Digital Officer (CDO), vars uppgift är att leda både den tekniska infrastrukturen och den digitala utvecklingen. Tidigare var ansvaret för IT-frågor uppdelat på drift, förvaltning och digital utveckling, men genom att samla allt under en enhetlig ledning har man skapat en naturligare och starkare koppling mellan den dagliga driften av den digitala infrastrukturen och arbetet med innovation och utveckling. Den sistnämnda kräver stor förståelse för vårdorganisationens behov.  

Att leda ett sjukhus genom digitaliseringens olika faser kräver mer än bara teknisk kompetens. Nyckeln är att skapa en kultur av kontinuerligt lärande, där medarbetarna inte bara anpassar sig till nya verktyg utan också känner sig delaktiga i utvecklingen och implementeringen av dem. Det krävs tydlig kommunikation från ledningen och en tydlig vision för hur digitala verktyg kan förbättra både arbetsmiljön och vårdkvaliteten. 

S:t Görans sjukhus har även infört en ny roll för att underlätta samspelet mellan den tekniska utvecklingen och organisationen. Nu finns det så kallade utvecklingsansvariga (UVA) i sjukhusets olika verksamheter. UVA är kliniker som även ansvarar för att driva det digitala förändringsarbetet inom sina respektive avdelningar. De fungerar som broar mellan den dagliga vården och de tekniska utvecklingsprocesserna, vilket säkerställer att de digitala verktygen som implementeras är användarvänliga och väl anpassade till behoven hos medarbetarna i vården. 

Med rätt ledarskap kan vården inte bara anpassa sig till de nya kraven utan också nyttja den fulla potentialen som tekniken erbjuder, och skapa värde nytta för både vårdens medarbetare och patienter. 

 

Framtidens vård

Nu utvecklas framtidens vård med digitala verktyg

Läs mer om våra tankar om framtidens vård, där innovation och patientfokus skapar bättre resultat.