Nu utvecklas framtidens hälso- och sjukvård med digitala verktyg
Genom forskning och utveckling, teknisk innovation, dedikerade medarbetare i vården och engagerade patienter utvecklas vården hela tiden. Gränserna för vad som går att behandla flyttas och möjligheterna att förebygga ohälsa ökar. Digitala verktyg spelar en avgörande roll i utvecklingen.
Genom ökad digitalisering av vården möjliggörs:
En individanpassad vård där patienten, tillsammans med vården, får ökade möjligheter att aktivt delta i sin hälsa
Minskad administrativ börda och bättre beslutsstöd för vårdens medarbetare
Revolutionerande möjligheter för forskningen att utveckla framtidens behandlingar
Ett digitalt ekosystem med patienten i centrum
Cambio har en vision om att digitaliseringen av vården ska bli till ett digitalt ekosystem. Det innebär en sammanhängande digital infrastruktur där vårdens olika aktörer och digitala verktyg kopplas samman, med patienten och vårdens medarbetare i centrum.
Hållbar informationsförsörjning
För att vi ska kunna ta nästa steg i svensk hälso- och sjukvård krävs det att vi nyttjar den kraft som finns i individers hälsodata. Med hjälp av hållbar informationsförsörjning kommer vi dit.
Politikens syn på framtidens hälso- och sjukvård
Hur mår svensk vård? Och vems ansvar är det att driva digitaliseringen framåt? Vi har tagit pulsen på riksdagspartiernas syn på framtiden för svensk hälso- och sjukvård och digitaliseringens betydelse för dess utveckling.
Johan Hultberg (M)
Fredrik Lund Sammeli (S)
Lina Nordquist (L)
Carita Boulwen (SD)
Anders W Jonsson (C)
Hur digital är vården idag?
Sverige var relativt tidiga med att göra investeringar i digitala system för hälso- och sjukvården. Flera av dessa tidiga investeringar har nu börjat bli föråldrade och delar av vården sitter fast i legacysystem som inte är kompatibla med att nyttja de tekniska möjligheter som finns idag. Parallellt med det har flera regioner investerat i nya system och verktyg i delar av vården. Det gör att det har skapats vad som liknar ett lapptäcke av olika system som inte kommunicerar med varandra.
Att vi i Sverige har 21 regioner som själva ansvarar för sin egen digitaliseringsresa försvårar ett enhetligt införande av digitala lösningar i vården. Storskalighet och standardisering är det som möjliggör informationsdelning och ger bredare genomslag för innovation och ny teknik. Dagens system gör det svårt att fullt ut dra nytta av tekniska lösningar som skulle kunna förbättra vårdens effektivitet och kvalitet.
Dubbeldokumentation – ett onödigt ont i vården
En nyligen genomförd enkätundersökning från Cambio och Kantar Sifo visar att svenska läkare tydligt upplever utmaningarna med dagens situation. Hela 40% av de tillfrågade läkarna anser att de digitala systemen de använder idag sänker deras effektivitet. Många läkare har idag alltså upplevelsen att digitala verktyg är en börda, snarare än en möjlighet. Bakgrunden till perspektiv handlar om att de digitala verktyg och system de använder i sin vardag inte fungerar effektivt tillsammans. 57% av de tillfrågade läkarna lyfte fram dubbeldokumentation, att behöva mata in samma information i flera olika system, som ett problem. Det är ett problem även för patienterna eftersom dubbeldokumentation tar tid som istället hade kunnat läggas på patienterna.
Stor administrativ börda på medarbetarna sänker produktiviteten
Det här medför produktivitetsproblem för svensk vård. Svenska läkare är bland de som träffar minst antal patienter inom OECD och lägst inom EU. Det har flera förklaringsfaktorer, men en viktig bakgrund till siffrorna är den administrativa börda som lagts på vårdens medarbetare. Det är allvarligt att dagens digitala infrastruktur snarare sänker medarbetarnas produktivitet än höjer den. I arbetet för att realisera visionen om det digitala ekosystemet är också ledarskapet inom vården centralt.
Digitaliseringen av vården kräver ett tydligt ledarskap
Digitaliseringen handlar inte bara om att implementera ny teknik, det handlar också om förändrade arbetssätt och organisering av vården. När informationen följer med patienten i hela vårdkedjan måste också vården arbeta mer tvärfunktionellt och vara redo att koppla ihop vårdkedjor organisatoriskt. Det handlar också om att säkra kompetens kring digitala verktyg i organisationen och att vårdens medarbetare får det stöd som krävs för att säkra tillräcklig digital mognad.
IT-avdelningar och vårdverksamheten kommer behöva arbeta närmare tillsammans än någonsin för att säkerställa att de digitala lösningarna verkligen stödjer det dagliga arbetet för vårdens medarbetare och förbättrar patienternas vårdupplevelse. ’